Komunikasi
ialah pemindahan pemikiran dari minda seseorang kepada orang lain (Highet,1964).
Komunikasi juga ialah interaksi sosial yang dilaksanakan melalui mesej-mesej. Mesej-mesej
adalah dalam bentuk peristiwa berkod, simbol, peristiwa perwakilan atau
tanda-tanda yang dihasilkan untuk tujuan memperoleh respons atau tindak balas (Gerbner,
1968). Komunikasi ialah proses menyebar maklumat, simbol, mesej-mesej. Suatu proses
untuk membentuk pengalaman dan pengetahuan sedia ada. Adanya peristiwa-peristiwa
pengalaman dan asosiasi yang akan menyebabkan reaksi dan respons daripada
seseorang (Feneey, Christensen dan Moravcik,1983). Komunikasi melibatkan proses
penghantaran maklumat di antara dua pihak iaitu pengirim dan penerima. Mesej merujuk
kepada maklumat, fakta, konsep, kemahiran atau nilai.
Komunikasi
merupakan proses yang melibatkan penghantaran maklumat (mesej) di antara
penghantar dan penerima. Dalam konteks bilik darjah, penghantar maklumat
terdiri daripada guru dan penerima merupakan pelajar. Mesej yang dihantar
terdiri daripada maklumat, fakta, konsep, kemahiran atau nilai. Pelajar sebagai
penerima akan menerima mesej yang dihantar dan respons mereka terhadap
kefahaman mesej akan berupa soalan-soalan yang dikemukakan kepada guru. Komunikasi
mencetus pengalaman baru kerana isi pengajaran guru merupakan mesej yang
terkini dan baru.
Terdapat
dua jenis komunikasi iaitu komunikasi lisan dan komunikasi bukan lisan.
Komunikasi lisan melibatkan proses pemindahan idea dan ditutur menggunakan
bahasa yang difahami. Manakala komunikasi bukan lisan ialah penyampaian idea
yang melibatkan pergerakan anggota badan seperti menganggukkan kepala tanda
setuju. Oleh itu, seseorang guru perlu menguasai kemahiran berkomunikasi agar
proses pengajaran dan pembelajaran dapat berjalan dengan berkesan serta
mencapai objektifnya.
No comments:
Post a Comment