Monday 28 March 2016

Gangguan dan halangan dalam komunikasi


Faktor psikologi guru atau pelajar
Emosi guru atau pelajar yang kurang stabil akan menjejaskan tumpuan terhadap pengajaran. Contohnya, emosi pelajar yang kurang stabil akibat masalah keluarga akan menjejasnya daripada menerima penerangan dengan baik. Sebaliknya, guru yang kurang stabil emosinya tidak dapat menyampaikan pelajaran dengan berkesan. Tumpuan yang kurang teliti akan menghalang komunikasi antara guru dan pelajar.

Keadaan bising dalam kelas
Bilik darjah yang bising akan mengganggu ketenteraman dan komunikasi yang berkesan. Pelajar mungkin tidak dapat mendengar pelajaran yang disampaikan oleh guru. Sebaliknya, guru tidak dapat mendengar reaksi atau respons daripada pelajar.

Kurang perhatian atau tumpuan
Pelajar yang kurang menumpukan perhatian terhadap penerangan guru akan menyebabkan komunikasi berkesan terjejas.

Pemikiran tertutup

Guru yang berfikiran sempit biasanya tidak menerima pandangan pelajar. Ini akan menjejaskan komunikasi terbuka. Pelajar tidak akan menyumbangkan idea-idea. Begitu juga pelajar yang tidak mengemari satu-satu topik enggan mendengar penjelasan guru.

No comments:

Post a Comment