Faktor
psikologi guru atau pelajar
Emosi guru atau pelajar
yang kurang stabil akan menjejaskan tumpuan terhadap pengajaran. Contohnya,
emosi pelajar yang kurang stabil akibat masalah keluarga akan menjejasnya
daripada menerima penerangan dengan baik. Sebaliknya, guru yang kurang stabil
emosinya tidak dapat menyampaikan pelajaran dengan berkesan. Tumpuan yang
kurang teliti akan menghalang komunikasi antara guru dan pelajar.
Keadaan
bising dalam kelas
Bilik darjah yang
bising akan mengganggu ketenteraman dan komunikasi yang berkesan. Pelajar mungkin
tidak dapat mendengar pelajaran yang disampaikan oleh guru. Sebaliknya, guru
tidak dapat mendengar reaksi atau respons daripada pelajar.
Kurang
perhatian atau tumpuan
Pelajar yang kurang
menumpukan perhatian terhadap penerangan guru akan menyebabkan komunikasi
berkesan terjejas.
Pemikiran
tertutup
Guru yang berfikiran
sempit biasanya tidak menerima pandangan pelajar. Ini akan menjejaskan
komunikasi terbuka. Pelajar tidak akan menyumbangkan idea-idea. Begitu juga
pelajar yang tidak mengemari satu-satu topik enggan mendengar penjelasan guru.
No comments:
Post a Comment